„Cztery kółka” to dziś powszechny środek transportu: Jak podaje Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, tylko w 2016 r. na naszych drogach pojawiło się 1 822 049 nowo zarejestrowanych pojazdów (źródło: http://www.cepik.gov.pl/documents/19372/19477/Pojazdy+wg+wojew%C3%B3dztw+z+grudniem+2016/c5771bd3-4f24-4d90-8797-eed815d1fe8e). Satysfakcję z posiadania własnego auta można połączyć z niecodzienną radością i dochodem – można zainwestować w klasyczne samochody. Ich wartość z czasem wydatnie rośnie. Dla przykładu – kiedyś Fiata 125 p można było kupić za 200 zł, dziś wart jest nawet kilkanaście tysięcy złotych. Żeby zostać inwestorem, nie trzeba być posiadaczem wielu modeli – czasami wystarczy jeden, którego wartość będzie rosła. Największą szansę na to ma się wtedy, gdy liczba zachowanych egzemplarzy danego auta jest bardzo mała.
Wymogi
Aby samochody były uznane za zabytkowe, muszą spełniać pewne wymogi. Do najważniejszych należy wiek – co najmniej 25 lat, przy czym od 15 lat model ten nie może być już produkowany. Ponadto przynajmniej 75% części takiego pojazdu musi być oryginalnych. W tym ostatnim przypadku dotyczy to podstawowych podzespołów, które powinny być zgodne z oryginałem. Jeśli auto nie spełnia tych kryteriów, to można skupić się na innych, np. na tym, że był to model znaczący w historii motoryzacji, miał jakieś ważne osiągnięcia w sportach samochodowych, zastosowano w nim wyjątkowe rozwiązania techniczne lub związany był z ważnymi wydarzeniami lub osobami. Samochód może otrzymać status zabytkowego także wówczas, gdy jest repliką modelu historycznego i zbudowano go zgodnie przy użyciu technologii z okresu jego produkcji. Posiadanie takiego auta oznacza też pewne przywileje. Po wpisaniu go na listę przez wojewódzkiego konserwatora zabytków wystarczy zrobić tylko jeden, bezterminowy przegląd techniczny. Posiadacz takiego auta ma też większe pole manewru w zakresie ubezpieczenia. Samochód można ubezpieczyć np. na miesiąc, trzy miesiące lub pół roku. Trzeba tylko znaleźć odpowiedniego ubezpieczyciela takiego jak brytyjski Lancaster Insurance oferujący Classic Car Insurance – niestety nie wszyscy specjalizują się w klasycznych autach. Więcej informacji na temat powyższej usługi na https://www.lancasterinsurance.co.uk/insurance/classic-car-insurance/.
Lepiej kupić model odrestaurowany
Rynek tzw. klasyków jest najbardziej rozwinięty w Wielkiej Brytanii i Francji. Polskie pojazdy mają zwykle – choć nie wszystkie – wartość przede wszystkim sentymentalną. Aby inwestycja była faktycznie opłacalna, lepiej kupić model, który nie będzie wymagał remontu. Nie wiadomo bowiem, jakie niespodzianki mogą pojawić się po rozłożeniu pojazdu na części pierwsze i czy uda znaleźć się mechanika, który poradzi sobie z jego naprawą. Warto pamiętać także o tym, że nawet taki pojazd nie jest stworzony do tego, aby bez przerwy stać w garażu. Jeśli bowiem trafi tam na dłużej, to po pewnym czasie znów będzie wymagał remontu.
Artykuł sponsorowany