Kanał Sueski - znaczenie dla transportu
Kanał Sueski to głębokowodny kanał stworzony z myślą o ułatwieniu przewożenia towarów, powstały w 1869 roku. Łączy ze sobą Morze Śródziemne i Morze Czerwone, co prowadzi do znaczącego skrócenia ogólnej długości całej trasy. Tym samym transport morski jest nie tylko krótszy pod względem czasowym, ale również bardziej opłacalny finansowo. Dziennie, przez kanał przepływa nawet 50 statków.
Wraz z biegiem czasu i rozwojem techniki okazało się, że kanał Sueski jest po prostu zbyt wąski dla niektórych statków (m.in. zbiornikowców), w związku z czym w latach 70. XX wieku stworzono rurociąg o długości 320 km. Tym samym, zbiornikowe nie muszą już nadkładać 7,5 tysiąca kilometrów, zamiast tego przepompowując ropę.
Blokada kanału Sueskiego
W dniu 23 marca 2021 roku w okolicach godziny 7:40 doszło do zdarzenia, które wpłynęło na cały ruch morski w kanale Sueskim. W wyniku silnej burzy piaskowej, a także porywistego wiatru, który wiał z siłą około 74 km/h, mierzący 400 metrów długości kontenerowiec Ever Given firmy Evergreen zboczył z kursu i osiadł na mieliźnie kanału Sueskiego na 151 km od Portu Said i 10 km od Portu Sueskiego, prowadząc do całkowitej blokady kanału. Żaden z członków załogi nie zgłosił uszczerbków na zdrowiu wynikających z tego faktu.
W wyniku tego zdarzenia, ruch na kanale Sueskim został zupełnie zablokowany. Wśród statków, które pozostają uwięzione w tym rejonie, pozostaje kilka kontenerowców o rozmiarach przybliżonych do Ever Given, statek rosyjskiej marynarki wojennej, a także tankowiec klasy Ałtaj Kola. Liczba statków, które nie mogą przepłynąć przez kanał Sueski wynosi na chwilę obecną ponad 300 jednostek, a liczba ta będzie jeszcze rosła przed udrożnieniem kanału.
Podejmowane są działania, które mają na celu uwolnienie kontenerowca Ever Given. Ze statku wypompowano paliwo, a także wodę balastową i część załadunku, który się na nim znajdował. Wszystko po to, by możliwe było ponowne ustawienie kontenerowca na kursie. Dziób jest wykopywany przez ciężki sprzęt, a osiem holowników pracuje nieustająco nad wypchnięciem kontenerowca z mielizny. Szacuje się, że cała operacja może potrwać od kilku dni do tygodnia.
Jakie skutki niesie za sobą blokada kanału Sueskiego?
Blokada kanału Sueskiego to daleko idące konsekwencje nie tylko dla samego kontenerowca Ever Given. Cierpi na nim cała spedycja morska, jako że statki nie są w stanie eksportować i importować towarów z wielu państw świata. Z blokadą kanału Sueskiego wiążą się również konsekwencje dla przeciętnych obywateli, bowiem przedłużający się zator może spowodować znaczne opóźnienia w dostawach żywności czy innych towarów.
Choć trudno na ten moment wskazać dokładną wartość strat, wielu ekspertów szacuje, że w zależności od dokładnego czasu trwania blokady, straty mogą wynosić nawet do 9 miliardów dolarów. Wskazuje się przy tym, że głównym problemem są wstrzymane dostawy dóbr. Część specjalistów wskazuje również, że nawet kilkudniowa blokada kanału Sueskiego doprowadzi do swego rodzaju efektu domina, który sprawi, że jeszcze za kilka miesięcy będziemy zauważać wyraźne opóźnienia dostaw różnego rodzaju towarów.