Na wirtualną, bezpłatną wycieczkę po słynnym, kościele pw. Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny w Tomaszowie Lubelskim można udać się już dziś nie odchodząc od komputera czy smartfonu. A to dzięki zakończonemu właśnie największemu w historii parafii projektowi digitalizacji.
– Wirtualna galeria i nasza nowa strona internetowa są prawdziwą skarbnicą wiedzy, a w połączeniu z multimedialnymi technikami dają szeroki dostęp do zdigitalizowanych zbiorów. Wysoka jakość materiałów w postaci cyfrowej pozwoli na szerszy dostęp i możliwość ich obejrzenia przez zainteresowane osoby, a nawet przeprowadzania badań naukowych z dowolnego miejsca na świecie. Jesteśmy chętni do podjęcia takiej badawczej współpracy z ośrodkami krajowymi oraz zagranicznymi – zachęca ks. prałat Czesław Grzyb, proboszcz parafii Zwiastowania NMP w Tomaszowie Lubelskim, kustosz sanktuarium.
W ramach projektu wykonano tzw. digitalizację, czyli cyfrowe zdjęcia wybranych obiektów sakralnych i eksponatów oraz utworzenie wirtualnej galerii w wersji sferycznych panoram 3D. Cyfrowe zdjęcia wnętrza kościoła wykonano w wysokiej rozdzielczości, co daje możliwość bardzo dokładnego, wręcz naukowego przyjrzenia się rzeźbom, obrazom i pozostałym kościelnym zbiorom. Projekt digitalizacji uzupełniono oddaniem nowej strony internetowej, dostosowanej do standardów osób niedowidzących lub słabowidzących wraz z opcją lektora i tzw. audiodeskrypcji (możliwość odsłuchania treści). Strona www i spacer wirtualny po kościele znajduje się pod adresem:
https://tomaszow-sanktuarium.zamojskolubaczowska.pl/panoramy/
Wybudowany w 1727 r. kościół pw. Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny w Tomaszowie Lubelskim jest jednym z najbardziej znanych drewnianych kościołów barokowych w Polsce i jedynym na Zamojszczyźnie kościołem dwuwiekowym, a jednocześnie przykładem pełnego zastosowania form barokowych w drewnie. Rozwiązania konstrukcyjne wnętrza dowodzą, że projektował go wytrawny architekt, związany z rodziną Zamoyskich.
Parafia Zwiastowania NMP w Tomaszowie Lubelskim zrealizowała projekt digitalizacji ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Napisz komentarz
Komentarze