Wariant przebiegu drogi wodnej E40 przez północną Lubelszczyznę, jest najkrótszy i najbardziej racjonalny pod względem ekonomicznym oraz ekologicznym. Dzięki budowie kanału alternatywnego do rzek Wieprz i Bug, szlak wodny omijałby tereny chronione. Eksperci uważają, że odtworzenie takiej drogi wodnej pozwoli na transport przez Polskę ok. 4 mln ton towarów rocznie. Droga wodna byłaby znakomitą alternatywą dla bardziej energochłonnych, kosztownych i trujących środowisko środków transportu drogowego, kolejowego czy lotniczego. Kluczowym ogniwem polskich korytarzy transportowych stałby się Terespol na Lubelszczyźnie, gdzie po budowie portu rzecznego, zbiegałyby się drogi wodne, kolejowe (suchy portu kolejowy w Małaszewiczach) oraz lotnicze (port lotniczy cargo w Białej Podlaskiej). Projekt E40 można by realizować m.in. z funduszy UE, konkretnie wykorzystując instrument finansowy „Łącząc Europę”.
Napisz komentarz
Komentarze